Co to jest PEGI?

PEGI to skrót od Pan European Game Information, co można przetłumaczyć jako „Powszechna Europejska Informacja o Grach”. Jest to system oceny zawartości gier wideo, który pomaga rodzicom i opiekunom w podejmowaniu decyzji dotyczących odpowiedniego doboru gier dla dzieci i młodzieży. System PEGI jest szeroko stosowany w Europie, a także w niektórych innych krajach na całym świecie.

Jak działa system PEGI?

PEGI ocenia gry wideo pod kątem treści, które mogą być nieodpowiednie dla pewnych grup wiekowych. System ten składa się z kilku symboli i kategorii wiekowych, które pomagają rodzicom zrozumieć, czy dana gra jest odpowiednia dla ich dzieci.

Gry oznaczone symbolem PEGI zawierają informacje dotyczące wieku, dla którego dana gra jest odpowiednia, oraz dodatkowe oznaczenia dotyczące treści, takie jak przemoc, wulgarny język czy sceny erotyczne.

Podział wiekowy w systemie PEGI:

  • PEGI 3: Gry odpowiednie dla wszystkich grup wiekowych.
  • PEGI 7: Gry mogą zawierać lekką przemoc lub nieodpowiednie treści dla dzieci poniżej 7. roku życia.
  • PEGI 12: Gry mogą zawierać przemoc w sposób nierozważny, wulgaryzmy lub straszne sceny.
  • PEGI 16: Gry mogą zawierać sceny przemocy lub seksualne, wulgaryzmy lub sceny straszne, które mogą być nieodpowiednie dla osób poniżej 16. roku życia.
  • PEGI 18: Gry zawierające przemoc ekstremalną, brutalność, sceny seksualne lub inne treści, które są przeznaczone tylko dla osób pełnoletnich.

DLACZEGO PEGI JEST WAŻNE?

PEGI jest ważne, ponieważ pomaga w ochronie dzieci przed niewłaściwymi treściami w grach wideo. Dzięki systemowi oceny rodzice mogą podejmować świadome decyzje dotyczące zakupów gier dla swoich dzieci, biorąc pod uwagę ich wiek i dojrzałość.

Ponadto, PEGI pomaga również rodzicom i opiekunom zrozumieć, jakie treści są obecne w danej grze, co pozwala im dyskutować z dziećmi na temat zawartości i nauczyć ich odpowiedzialnego podejścia do korzystania z mediów wizualnych.

JAKIE KRAJE STOSUJĄ SYSTEM PEGI?

System PEGI jest powszechnie stosowany w większości krajów europejskich, takich jak Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania itp. Poza Europą, wiele krajów również korzysta z tego systemu oceny, w tym Australia, Nowa Zelandia, Izrael, RPA i inne.

Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i powszechnie stosowanych systemów oceny gier wideo na świecie.

PEGI to system oceny gier wideo, który pomaga rodzicom i opiekunom w podejmowaniu decyzji dotyczących odpowiedniego doboru gier dla dzieci i młodzieży. System ten ocenia gry pod kątem treści, które mogą być nieodpowiednie dla pewnych grup wiekowych, i zawiera symbole i kategorie wiekowe, które ułatwiają zrozumienie stopnia odpowiedniości danej gry dla różnych grup wiekowych.

Dzięki systemowi PEGI rodzice mogą dokonywać świadomych zakupów gier dla swoich dzieci, biorąc pod uwagę ich wiek i dojrzałość, co przyczynia się do zapewnienia im bezpiecznego i odpowiedniego doświadczenia z grami wideo.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące systemu PEGI

PytanieOdpowiedź
Czy PEGI jest obowiązkowe dla wszystkich gier wideo?Nie, PEGI jest dobrowolnym systemem oceny gier wideo, jednak większość wydawców i producentów gier dobrowolnie korzysta z tego systemu w celu oznaczenia zawartości ich produktów.
Czy PEGI uwzględnia również aspekty edukacyjne gier?Nie, PEGI ocenia głównie zawartość gier pod kątem treści potencjalnie nieodpowiednich dla różnych grup wiekowych. Aspekty edukacyjne mogą być brane pod uwagę przez inne systemy oceny lub rekomendacje, ale nie są głównym celem PEGI.
Czy istnieje możliwość, że gra oznaczona PEGI 12 będzie odpowiednia dla młodszych dzieci?Mimo że gra oznaczona PEGI 12 może być uznana za odpowiednią dla niektórych młodszych dzieci, zaleca się, aby rodzice przeczytali opis zawartości gry, aby dokonać własnej oceny czy jest ona odpowiednia dla ich dziecka.

Rozszerzenie zasięgu systemu PEGI

Ostatnio, system PEGI rozważa rozszerzenie swojego zasięgu poprzez uwzględnienie zagadnień związanych z przeciwdziałaniem uzależnieniom od gier wideo oraz szkodliwym praktykom mikropłatności w grach, co mogłoby jeszcze bardziej zwiększyć świadomość rodziców i opiekunów na temat potencjalnych ryzyk związanych z grami wideo.

Photo of author

Piotr